Ćwiczenia fizyczne na lepszą pamięć

Ruch i świeże powietrze to dwa niezbędne komponenty dobrej pamięci. Niezliczona ilość ćwiczeń na siłowni nie zapewni nam tego, co pół godziny ruchu na świeżym powietrzu. Nie chodzi tu o bardzo ekstremalne ćwiczenia. Trzydzieści minut szybkiego marszu w parku zapewni nam odpowiednią ilość dziennej dawki tlenu. Dzięki temu nasz mózg będzie funkcjonował sprawniej i lepiej.

Nawet jeśli znajdujemy się w sytuacji (dosłownie) bez wyjścia i nie możemy sobie pozwolić na luksus, jakim jest półgodzinny spacer, pamiętajmy o tym, żeby przynajmniej porządnie przewietrzyć pomieszczenie, w którym pracujemy. Odpowiednia dawka świeżego powietrza nie dość, że nas ożywi, to przede wszystkim dostarczy nam odrobinę tlenu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu.

Ćwiczenia aerobowe, tj. takie, które zwiększają dotlenienie organizmu, jak jazda na rowerze, jogging, pływanie, wspomagają rozwój intelektualny dzieci. Z badań wynika, że dzieci aktywne fizycznie mają lepszą percepcję, lepiej się koncentrują, są bardziej kreatywne, uzyskują lepsze wyniki w szkole, np. w matematyce czy w testach na zdolności werbalne, mają też wyższe IQ, w porównaniu z nieaktywnymi rówieśnikami. [1] Oczywiście nikomu nie trzeba tłumaczyć, że większe dotlenienie mózgu jest korzystne nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych. Zapewnienie odpowiedniej ilości ruchu na świeżym powietrzu pozwoli nam nie tylko na lepszą pamięć, ale wspomoże kreatywność i poprawi percepcję.

Dwie prace z 2010 r. autorstwa Laury Chaddock z Uniwersytetu Stanu Illinois i jej kolegów wykazały natomiast, że aktywnie fizyczne dzieci mają lepsze wyniki w testach pamięciowych i większy hipokamp, tj. strukturę mózgu zaangażowaną w procesy pamięciowe. Również trening siłowy, z obciążeniem mięśni, może pozytywnie oddziaływać na funkcje i strukturę mózgu. Badania nad tym zagadnieniem prowadzono głównie wśród ludzi starszych. Wynika z nich, że tego typu poprawiają pamięć i zdolności werbalne w podeszłym wieku, pod warunkiem, że są dość intensywne.[2] Nie pozostaje zatem nic innego, jak udać się na siłownię albo na miłą przejażdżkę rowerową. Nie tylko usprawni to kondycję, ale przede wszystkim wpłynie korzystnie na naszą pamięć.



[1] http://cyberbaba.pl/trening-dla-zdrowia/2704-ruch-na-lepsza-pamiec

[2] Ibidem

Follow me!