Planowanie nauki

Naukę najlepiej zacząć od opracowania planu. Najprostszym sposobem będzie sięgnięcie po kartkę papieru i zanotowanie tego, co mamy zrobić. Kiedy wszystko spiszemy, zadania, które mamy wykonać, staną się bardziej „realne”. Będziemy też wiedzieć, co dokładnie mamy zrobić. Poza tym, dodatkową motywacją będzie to, że po każdej czynności, będziemy mogli wykreślić odpowiedni punkt z listy, co zobrazuje nam, że ruszamy do przodu i jesteśmy coraz bliżej celu.

Odpowiedni czas

Przy planowaniu nauki istotne jest, aby wyznaczyć sobie odpowiedni czas na wykonywanie zadań. Zagadnienie to składa się z kilku elementów.

Po pierwsze, trzeba mieć na uwadze, że w zależności od pory dnia nasz mózg inaczej pracuje. Wydaje się, że każdy z nas ma odpowiednie dla siebie pory, kiedy najlepiej mu się uczyć. Jedni wolą poświęcić czas na naukę rano, inni dopiero wieczorem czy nawet nocą są w stanie odpowiednio się skoncentrować. Przy planowaniu nauki zastanówmy się, kiedy przypada nasza pora. Kiedy wiemy, że do południa nie potrafimy się wystarczająco skupić na nauce- nie uczmy się wtedy, bo i tak nic z tego nie wyjdzie, a zaoszczędzony czas przeznaczmy na inne czynności, które i tak musimy wykonać. Przynajmniej później nie będą nas one odciągały od nauki i dekoncentrowały.

Po drugie, trzeba zaplanować naukę z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym- tak, żeby spokojnie zdążyć przerobić cały materiał i mieć jeszcze dzień czy dwa na powtórki. Istotne jest właściwie (i przede wszystkim realistyczne) ustalenie czasu potrzebnego na naukę.

Podejście

Podczas nauki istotne są dwie kwestie, które na pierwszy rzut oka mogą sprawiać wrażenie, że nijak się mają do naszego kształcenia. Jest to podejście do samego siebie i podejście do tego, czego mamy się nauczyć.

Podejście do samego siebie opiera się przede wszystkim na wierze we własne możliwości. Jeśli z góry zakładamy, że nie uda nam się opracować danej partii materiału, albo że jesteśmy zbyt słabi w danej dziedzinie, możemy być pewni, że faktycznie nie uda nam się osiągnąć zamierzonych efektów (więcej na ten temat w artykule „Jak stawiać cele, żeby je zrealizować? Część II”)

Istotne jest również podejście do danej tematyki, z zakresu której mamy się uczyć. Myślenie o niej w kategoriach negatywnych: „To mi się do niczego nie przyda”, czy po prostu tak popularne: „To jest takie nudne”, jeszcze bardziej zniechęca nas do zrobienia czegokolwiek w celu nauczenia się. Łatwiej nam będzie, gdy przestawimy się na myślenie pozytywne. Przykładowo możemy postarać się ująć daną kwestię w kategoriach „Gdy się tego nauczę, dostanę dobrą ocenę” albo „Gdy się tego nauczę, będę mógł skupić się na robieniu czegoś innego, czegoś, co sprawia mi przyjemność”.

Koncentracja

Kiedy już zorganizujemy sobie odpowiedni plan nauki, wyznaczymy na jego realizację określoną ilość czasu oraz zapracujemy nad podejściem do tematu, prawdopodobnie będziemy mogli przejść do etapu właściwego- nauki. Każdy jednak dobrze wie, że próba przeczytania podręcznika często kończy się bezmyślnym wpatrywaniem w ścianę, bo przecież wszystko jest ciekawsze od tego, czego mamy się nauczyć. Jako że nie ma rzeczy niemożliwych, można sobie z tym łatwo poradzić. Jak? Przede wszystkim trzeba poprawić własną koncentrację, a właściwie- wyćwiczyć ją. Wskazówki jak to zrobić, znajdują się w artykule „Jak nauczyć się koncentracji?”.

Follow me!

Udostępnij na:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestPrint this pageEmail this to someone